Popod Západné Tatry na Orešnicu

Jedna z dlhších a náročnejších cyklotúr vedie poľami a lúkami popod Západné Tatry. Tých, ktorí sa tadiaľto vyberú poteší, že na polceste je horský hotel Orešnica, kde sa v horúci letný deň dá zahasiť smäd, či niečo zbodnúť. Problém nastane len, keď sa človek dlho zasedí, lebo hneď po výjdení z chaty je asi 300 dlhý riadny stupák, ktorý teda dá poriadne zabrať. Cestou sú však krásne výchľady na celé Západné Tatry a na Kriváň i celý Liptov.

Náročnosť: Stredne ťažká/ Ťažká
Vzdialenosť: 45 km
Trasa: Liptovský Mikuláš - Háj - Smrečany - Veterná Poruba - Liptovský Ondrej - Orešnica - Tatranská magistrála - Jakubovany - Beňadíková - Liptovský Mikuláš

Popis trasy:
     Z Liptovského Mikuláša sa vyberieme na Rachmaninku smerom na Háj, kopec, na ktorom je vojenský cintorín. Asi 300 m pred parkoviskom na vrchole Hája však odbočuje asfaltová cesta doľava. Tu prejdeme cez polia až nad Smrečianske družstvo. Zídeme doprava do Smrečian a rovno cez hlavnú cestu pokračujeme na druhú stranu poľa nad Smrečanmi. Po novej natiahnutej asfaltke ponad dedinu odbočíme hore kopcom doprava, potom krátke spustenie sa dolu a dlhý tiahly stupák až do Veternej Poruby. Vo Veternej sa držíme hneď vľavo do kopca, popred družstvo a ďalej lúkami dozahu až k betónovej skládke sila. Za skládkou asi 200m je poľná cesta doprava. Tu odbočíme a spustíme sa až do Ondreja. (na poľných rozdvojkách sa treba držať vpravo). Potom dedinou až na začiatok Ondreja a po hlavnej doľava. Medzi Ondrejom a Jakubovanmi vedie odbočka doprava, do kopca. Výjde sa na cestu, ktorou sa doľava dostanete na miesten letisko nad Ondrejom. Na konci letiskovej plochy vľavo a horou stále rovno, až kým nedojdete na asfaltku v Račkovej doline, kde zídete dole kopcom k horskému hotelu Orešnica.

Fešák z Orešnice
     Z Orešnice je potom treba zas kopec vyšľapať až úplne hore k hotelu Mier. Poza hotel vedie značená cesta Tatranskou magistrálou, ktorou kus pôjdete až nad Jakubovanské lúky. Tu sa cesta rozdvojuje a vyjazdenejšia časť vedie cez lúky, kadiaľ pokračujeme až na asfaltku, magistrála pokračuje lesom. Buď tu potom odbočíme vpravo a po asfaltke zbehneme až do Jakubovian. Minule som prešla i cestu doľava, poľnou cestou vpravo, potom rovno ďalej za nosom cez lúku až na prudkú kamenistú cestu, ktorá vás vyvedie do spodnej časti doliny. Z Jakubovian potom už len do Ondreja, Beňadíkovej a po hlavnej ceste doprava do Mikuláša. Prípadne sa z Ondreja môžete vrátiť poľami ako na začiatku.