Okolo Liptovskej Mary

Snáď nepoznám Liptáka, ktorý by tento cyklookruh nepoznal a neprešiel. Mnohí ho už poznajú i poslepiačky. A pre väčšinu je to prvá cyklotúra po zime. Pre náhodných turistov to však je krásna cyklotúra s mnohými zaujímavými výhľadmi a možnosťami. Cestou si môžete urobiť výlet do Sv. Kríža pozrieť artikulárny kostol a potom popod horu cez Lazisko a Dúbravu sa napojíte na pôvodnú trasu. Cestou sa môžete tiež zastaviť na Havránku (Keltská dedina pri priehradnom múre), prípadne v letných mesiacoch si môžete dať pivo v kostolíku pri Mare. Veľký okruh vedie navyše cez obec Bešeňová, kde sa príadne môžete okúpať v termálnom kúpalisku. Celou cestou sú krásne pohľady na Nízke a Západné Tatry a na celu Liptovskú kotlinu.
 Popis túry na DiscoverLiptov.com
Obtiažnosť:   stredne ťažká
Vzdialenosť: 35 km malý okruh
                      45 km veľký okruh
                      + 7 km alternatíva cez Sv. Kríž a Dúbravu
Trasa:      Liptovský Mikuláš - Benice - Andice - Galovany - Gôtovany - ( Malatíny - Bešeňová ) - Vlachy - Vlašky - Bobrovník - Liptovská Sielnica - Liptovský Trnovec - Liptovský Mikuláš

Malý okruh

Popis trasy (modrá na mape):

Trasa sa sá samozrejme ísť dvoma smermi. Ja opíšem ten, ktorý je trošku priateľnejší (nie sú tam až také tiahle kopce a mám tento smer radšej). Mapa s vyznačenými alternatívami je v spodnej časti článku.

V Liptovskom Mikuláši treba na kruhovom objazde pri hoteli Jánošik sa vydať cez most cez Váh. Potom už len rovno, cez mestskú časť Palúdzka von z Mesta. Hneď sa vyšlape jeden kopec za diaľničným podjazdom a ďalej popri obciach Benica, Andice, Galovany. Za Galovanmi je odbočka do Sv. Kríža. Tu buď pokračujete tradičný okruh rovno alebo sa vydáte doľava, cez dedinu (opis v alternatíve 2). Keď pokračujeme rovno, čaká nás jeden stupák. Potom po zjazde ešte jeden pred Gôtovanmi. Na veľkom rázcestí, kde doľava je Ľubeľa sa dáme doprava smer Vlachy. (Cestou rovno sa pokračuje na veľký okruh cez Bešeňovú- alternatíva 1). Zbehneme a prejdeme cez celú dedinku Vlachy, popod diaľničný most, cez most cez Váh pod priehradným múrom a hneď za mostom doprava. Tu nás čaká po chvíli jediný ťažký stupák- na priehradný múr. Za ním je kostolík so spomínaným pivom :-) Hneď oproti kostolíku vedie do kopca cesta ku Keltskej dedine- Havránok. Pokračujeme ďalej popri Mare cez Bobrobník až na hlavnú križovatku, kde treba doprava (smer Liptovský Mikuláš). Potom už len stále po hlavnej okolo pláží na Mare až do Liptovskej sielnice. Tu sa držíme stále vpravo a prejdeme cez Liptovský Trnovec a okolo Tatralandie až naspäť do Mikuláša.

Veľký okruh

Alternatíva 1 (zelená na mape):

Začiatok je taký istý ako pri malom okruhu. Na križovatke Ľubeľa/ Vlachy sa však ďalej držíme rovno. Cesta nás povedie popri Malatínoch, popri Partizánskej Ľupči a tesne pred nájazdami na diaľnicu treba odbočiť vpravo (smer Bešeňová). Je potrebné sa držať za mostom cez Váh rovno a stále po hlavnej. Pod obcou Potok je ešte možnosť voľby na cestu. Buď odbočiť z hlavnej cesty doprava na cestu vedúcu strmo do kopca, ktorá Vás povedie ponad spodnú nádrž do Vlašiek a pred mostom sa napojíte na malý okruh (doľava pred stupákom na priehradný múr) a ďalej kostolík na Mare. Alebo budete pokračovať po hlavnej cez Potok a vyšľapete si tiahly kopec a napojíte sa až na rázcestí Mikuláš/ Bukovina.

Artikulárny kostol, Sv. Kríž

Alternatíva 2 (červená na mape):

Tu je potrebné v prvej časti túry odbočiť za Galovami na Sv. Kríž a Lazisko doľava. Medzi dedinami je malá odbočka vpravo- pár metrov k spomínanému drevenému kostolíku. Pokračujeme však ďalej do Laziska. Tu je potrebné sa držať uličkami mierne doprava (tuším je tam i značka cyklotrasy). Až pod horou na rázcastí treba zatočiť vpravo cez mostík, potom stále rovno po hlavnej cez lesík a chatovú oblasť. Potom sa napojí na hlavnú cestu do Dúbravskej doliny (tu odbočiť vpravo) smer Dúbrava a stále po hlavnej cez Ľubeľu až na križovatku s hlavnou cestou č.18. Tu buď rovno (pokračovanie v malom okruhu smer Vlachy) alebo doľava (pokračovanie vo veľkom okruhu smer Bešeňová)